الخميس، 3 أكتوبر 2013

طريقة حماية صفحتك على الفيس بوك من السرقة واسترجاعها بعد سرقتها

السلام عليكم زوار مدونة أنا العربي
اليوم إنشاء الله سوف نتكلم حول الفيس بوك وموضوع حصري جداً وهو كيفية حماية صفحتنا على الفيس بوك من السرقة واسترجاعها بعد سرقتها . 
العديد منا يجد صعوبة في استرجاع صفحته التي استولى عليها شخصاً ما قد قام باختراقه او حدثت مشاكل بينه وبين الادمنز في الصفحة أدت الى ازالته من الصفحة , في هذا الدرس سوف نتكلم عن كيف تحمي صفحتك من السرقة واسترجاعها بعد سرقتها. 

 الشرح طريقة حماية صفحتك من السرقة : 
اولاً : اذهب الى لوحة تحكم الادمنز في الصفحة  كما هو موضح بالصورة واختار 
Manage Admin Role
فيس بوك

ثانياً : هتضيف ايميل يكون مش مسجل بيه في اي اكونت في الفيس بوك يعني يكون ايميل جديد وتسيبه متسجلش بيه حساب فيس بوك الا بعد سرقة الصفحة ويجب عليك منح هذا الايميل صلاحيات الادمن المدير يعني الادمن الاساسي . 

ثالثاً : هتروح على البريد الالكتروني اللي انته حطيته في الخانة هتلاقي فيه رسالة وصلتلك من الفيس بوك بتقولك دعاك شخصاً لتكون مديراً في صفحته كما في الصورة . 

لازم الايميل اللي انته حطيته ميكنش مشترك في الفيس بوك قبل كدة زي ما قولت ابل كدة لازم مش يكون متسجل بأي اكونت على الفيس بوك . 
هتعمل ايه دلوفتي بعد ما وصلت الرسالة ؟؟! هتسيب الرسالة لحد لما يجي حد ويسرق الصفحة بتاعتك او الصفحة تتقفل او اي حد ممكن يشيلك من الادمنز فيها وبعد ما تتسرق الصفحة إنشاء الله :) هتدخل على الايميل اللي انته عملته ادمن وتختار الرسالة اللي بعتهالك الفيس بوك وبعدين تختار الانضمام الى الفيس بوك , هتعمل حساب جديد بالايميل ده وبعدين هتلاقي نفسك ادمن في الصفحة بعد عمل الاكونت وبكدة تقدر تشيل الادمنز اللي اخترقوا الصفحة بتاعتك ... 
ارجوا ان يكون الموضوع قد افادكم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.





تصميم وبرمجة محمد سالم

للشكاوى والأقتراحات راسلنا

جميع الحقوق محفوظة 2017 ©